Gegužės 26 – birželio 6 dienomis Didždvario gimnazijos Im klasėje vyko tarpdisciplininis projektas „Kelionė po M. K. Čiurlionio pasaulį“. Projektas apjungė lietuvių kalbos ir literatūros, muzikos, dailės bei fizikos pamokas, o jo tikslas – per menines ir mokslines veiklas atskleisti M. K. Čiurlionio kūrybos gilumą, unikalumą bei išskirtinumą.
Literatūriniai atradimai ir impresijų kūrimas
Projekto pradžia siejama su M. K. Čiurlionio laiškų Sofijai skaitymu. Mokiniai pastebėjo, kad šie tekstai yra kupini šilumos, atidos, meilės mylimajai. Ištraukos iš dokumentinio filmo „Apie Čiurlionį ir amžinybę“, O. Zubovaitė prisiminimai ir paties menininko dienoraščiai padėjo gilintis į jo asmenybę. Remdamiesi šia medžiaga, mokiniai kūrė literatūrines impresijas ir miniatiūras, kuriomis siekė perteikti emocinį Čiurlionio pasaulį, atskleisti savo jauseną, vaizduotę bei kūrybinius impulsus.
Muzikos ir dailės dermė
Muzikos pamokose mokiniai susipažino su M. K. Čiurlionio biografija, jo muzikinio kelio vingiais bei svarbiausiais kūriniais – daugiausia dėmesio skirta simfoninėms poemoms „Jūra“ ir „Miške“. Mokiniai klausėsi šių kūrinių, analizavo jų nuotaikas, temų raidą, dinamiką ir orkestruotės ypatumus, o vėliau įkvėpti muzikos kūrė dailės darbus ir literatūrines impresijas.
Dailės pamokose vyko Čiurlionio kūrybos analizavimas: mokiniai susipažino su menininko kūrybos etapais, tapybos stilistika, koloritų įvairove, bandė apibūdinti atrinktų darbų spalvines dermes. Diskutuota, kaip tekstas ir vaizdas dera viename kūrinyje – ieškota būdų, kaip išdėstyti tekstą kompozicijoje, kad jis organiškai susilietų su vaizdu. Mokiniai piešė eskizus ir kūrė darbus, kuriuose gamtos motyvai interpretuoti abstrakčiai, atliepiant Čiurlionio stilistiką.
Fizika meno pasaulyje
Fizikos pamokos šiame projekte padėjo susieti meną su gamtos mokslais. Pamokoje „Fizika ir garsas“ mokiniai susipažino su garsą apibūdinančiais dydžiais: dažniu, bangos ilgiu, amplitude, sklidimo greičiu ir tembru, o praktinių veiklų metu grupėmis konstravo telefoną su siūlu, stiklinį muzikinį instrumentą bei garsiakalbį telefonui. Pamokoje „Fizika ir spalvos“ buvo analizuotas regimasis spektras, mokiniai kūrė spalvų diskus ir tyrinėjo optinį spalvų maišymosi reiškinį. Pamokoje „Fizika ir šviesa“ buvo aptarti šviesą apibūdinantys dydžiai: šviesos stipris, srautas ir apšvieta, o spalvų disko nuotraukos tapo analizės objektu, vertinant jų techninius ir meninius aspektus. Tą pačią dieną vykusioje fotografijos pamokoje mokinius aplankė neformaliojo ugdymo mokytoja Rasa Zvilnaitė, kuri supažindino su fotografijos kūrimo subtilybėmis. Šis praktinis užsiėmimas papildė mokinių žinias apie vizualinį vaizdo formavimą bei meninį komponavimą.
Refleksija ir rezultatai
Projektas skatino mokinių kūrybiškumą, tarpdalykinį mąstymą, gebėjimą susieti meninius ir mokslinius aspektus. Jame susiliejo garsas, spalva, žodis ir šviesa – lygiai taip pat, kaip M. K. Čiurlionio kūryboje susilieja muzika, dailė ir literatūra. Mokiniai giliau pažino menininką, lavino interpretacijos, analizės ir raiškos įgūdžius. Projekto pristatymo dieną kiekvienas iš jų išraiškingai ir atsakingai pristatė savo darbą – tiek vizualiai, tiek žodžiu.
Projektas „Kelionė po M. K. Čiurlionio pasaulį“ tapo puikiu pavyzdžiu, kaip tarpdisciplininis ugdymas leidžia pasinerti į meną ir mokslą vienu metu, atrandant jų sąsajas.
Ksavera Mankuvienė, muzikos mokytoja, Jovita Ratnikienė, dailės mokytoja, Jolanta Valančienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja, Rima Valčiukienė, fizikos mokytoja